חופש בחירה

המושג "חופש בחירה" מתייחס לאחד ההיבטים של החופש האנושי.

מנקודת המבט של היוגים, משמעות חופש הבחירה האלוהי הינה אפשרות האדם לבחור באופן חופשי במסגרת הגורל שלו [קארמה].  רק לאחר שהוא מגיע לרמה הרוחנית של 'גילוי העצמי העליון' (אטמן) הוא רוכש חופש אמיתי,  המתגלה כעוצמה אין-סופית של בחירה הנעשית מתוך יכולת הבחנה, ביחד עם היכולת לקחת על עצמו את האחריות על כל בחירה אותה הוא בוחר באופן עצמאי (כלומר באופן שאינו תלוי בצרכים או במגבלות חיצוניות).

כאשר אדם אוהב את אלוהים יותר מכל דבר אחר, הוא נעשה יותר ויותר חכם ועוצמתי, הידע וכוח הרצון שלו גדלים.  'אם אדם יאחד את הרצון החופשי הקטן שלו עם הרצון האינסופי של אלוהים, הוא לא יוכל להמשיך להיות מתבונן פסיבי ברצון האלוהי, אלא הוא יהפוך לחופשי בדיוק כמו בוראו והוא יוכל להבין רבות כאשר הוא משתמש בחופש הבחירה שהעניק לו אלוהים.

כדאי לדעת שאף אדם "רגיל" אינו חופשי באופן אמיתי.

דבריו של הבודהה בהקשר זה הינם משמעותיים: 'כוח ההבנה והפעולה קשורים באופן ישיר לקארמה של כל אחד'.  לכן כאשר הקארמה הכללית של האדם הינה טובה יותר, אפשרויות הבחירה שלו גדולות יותר, ובהתאם גם כוח ההבנה והפעולה שלו גדלים.

ככל שהקארמה הכללית של האדם הינה פחות טובה, האפשרויות שאליהם יש לו גישה נהיות קטנות יותר לכל בחירה מסוימת ובמקרה שכזה, מבין האפשריות הנגישות לאדם הזה, אף אחת מהן אינה קלה או הרמונית  שתוכל להביא להפחתה בסבלו. במצבים שכאלה כוח המחשבה והפעולה גם הם פועלים בצורה מוגבלת יותר.

חופש הבחירה לא סותר את חוקי הקארמה והדהרמה ולא צריך להתבלבל ולחשוב שחופש הבחירה משמעו לעשות מה שאתה רוצה – איך שאתה רוצה.  כל אדם חופשי לפעול על פי רצונו, אך מהרגע שבו הוא פועל בדרך מסוימת עליו לשאת את תוצאות פעולותיו, והעובדה שאנשים מתכחשים לכך שהתוצאות קיימות, לא מעלימה את התוצאות הללו.

בתקופה אפוקליפטית זו חשוב מאוד שמספר רב ביותר של אנשים יתרגלו את הרצון החופשי ויוותרו על מצבי תודעה של אדישות, אגואיזם ועצלות, ושיבחרו לפעול ביחד, בנחישות ובאמונה עמוקה באלוהים, בכדי לעצור בעזרת השיטה העילאית והיעילה המוצגת כאן את אותה האפשרות הנוראית שהאזהרות והנבואות מציגות.

כתיבת תגובה